Шеф-дизайнерът на Mercedes: “Интериорът на Audi Concept C все едно е направен през 1995 г.“

Гордън Вагенер продължи атаката си и към BMW, наричайки неговия интериор „разсейващ“

Пламен Георгиев,
Гордън Вагенер

Mercedes-Benz

С ъперничеството между най-големите производители на луксозни автомобили в Германия не показва признаци на затихване. На тазгодишното автомобилно изложение в Мюнхен, Audi, BMW и Mercedes представиха кардинално нови подходи в дизайните си, преобръщайки представите и възприятията за марките.

И, за разлика от правилото босовете на трите бранда да не се коментират един друг, главният дизайнер на Mercedes наруши написаното правило с някои остри изказвания по адрес на колегите си и тяхната работа по Audi Concept C и BMW iX3 Neue Klasse.

Екип на Top Gear се срещна с Гордън Вагенер в по време на изложението IAA Mobility в Мюнхен, питайки го какво мисли за интериорите, показани от двамата основни съперника.

И, вероятно за учудване и на самите журналисти, последваха доста откровени и остри отговори.

Вагенер, който е работил и във Volkswagen Group, преди да се премести в Mercedes през 1997 г., беше малко остър с бившите си колеги. Говорейки за Audi Concept C, той казва, че интериорът му „изглежда сякаш е проектиран през 1995 г.“. Шеф-дизайнерът на Mercedes смята, че купето на концепта е „малко прекалено познато и предлага твърде малко технологии“.

Въпреки че се описва като фен на „хипераналоговите неща“, Вагенер ясно разграничава значението на цифровите дисплеи.

Не можете да игнорирате екрана“, каза той. „Когато имате малък екран, автоматично изпращате съобщението „честито, седите в малка кола“. Искам да кажа, че това е концептуална кола. И е нишова кола, така че дори да я направят така, няма значение. Но за масово решение връщането към всички превключватели няма да работи.“

Вагенер вярва, че бъдещето е на гласовото управление на различните функции. Той обаче все още смята, че се нуждаем от големи дисплеи, тъй като потребителите може да искат „визуална справка на екрана“ или „да гледат филм и други подобни“.

Audi Concept C разполага с минималистичен интериор с прибиращ се 10,4-инчов централен дисплейн, който изчезва, когато не се използва. Производствена версия на електрическия спортен автомобил е планирана за 2027 г., като се очаква да запази около 90%, като същевременно се впише в гамата между спрените от производство TT и R8.

Разбира се, екраните в настоящите серийни модели на Audi са различна история. Например, Audi Q5 разполага с 11,9-инчов дигитално приборно табло, 14,5-инчов инфоразвлекателен систем и опционален 10,9-инчов дисплей за пътника. Това не е толкова впечатляващо на фона на новия 39,1-инчов MBUX Hyperscreen, който покрива цялото табло на изцяло новия Mercedes GLC EV.

Вагенер не беше по-снизходителен по отношение на новото BMW iX3, първият модел, изграден около дизайнерския език на марката Neue Klasse. Директният конкурент на Mercedes GLC EV от баварската марка разполага с дисплей от А-колона до А-колона в основата на предното стъкло, 17,9-инчов сензорен инфоразвлекателен екран в средата на таблото и опционален 3D head-up дисплей. Изглежда, че Вагенер не е голям фен и на тази конфигурация:

„Какво направи другият производител? Искам да кажа, те показаха концепцията преди няколко години с информацията в долната част на предното стъкло“, каза той пред TG. „Трябва да кажа, че не съм голям фен на това, защото е толкова далеч [от водача], че е трудно да се чете. Всичко ще изглежда по-малко, така че е разсейващо и ви е необходимо устройство, за да го управлявате, защото е твърде далеч, за да е чувствително на допир, така че трябва да поставите сензорен екран там, което те направиха.“

„Това е доста конвенционално решение и всъщност сложно, защото имате информация на различни нива и не мисля, че това е интуитивно. Искам да кажа, те мислят, че е прогресивно и сигурно го харесват, иначе не биха го направили, но аз не съм убеден в това.“

Макар че коментарите му бяха остри, те отразяват само една перспектива в област, където философиите на дизайна се различават драстично. Остава да видим как водещите дизайнери на Audi и BMW биха реагирали, когато бъдат помолени да оценят най-новата работа на Mercedes.

Гордън Вагенер